Itä-suomen yliopiston tutkimuksen mukaan jopa 86% 75 vuotta täyttäneistä kotihoidon asiakkaista on aliravitsemusriskissä tai aliravittuja. Myös proteiininsaanti on usein liian vähäistä, mikä voi aiheuttaa voimattomuutta ja lihaskatoa.

Kun puhutaan, ett ylipaino alkaa olla ongelma ja vähäkaloriset ruuat ovat siksi paljon esillä, on ikäntyneillä tilanne usein päinvastoin. Ikäntyneen ihmisen ruokavalion tulee sisältää energiaa vähintään 1 500 kcal vuorokaudessa, eikä pieni ylipaino ole vaarallista. Toisaalta lihotuskuurillekaan tuskin kannattaa ryhtyä, mutta laihduttaminen ei usein kannata, sillä laihtuminen vie mukanaan myös lihaksia.

Aliravitsemusriskiin saa apua lisäämällä ravintoon rasvaa sekä kermaa ja syömällä energiapitoisia välipaloja sekä apteekista saatavia täydennysravintovalmisteita. Älä käytä sokerittomia valmisteita tai rasvattomia maitotuotteita, vaan esimerkiksi kevytmaitoa tai täysmaitoa.

Paljon tietoa ikääntyneiden ravinnosta löytyy Gery ry:n sivustolta www.gery.fi/julkaisuja sekä osoitteesta www.voimaaruuasta.fi.