Jo kahden viikon liikuntaharjoittelu voi vähentää sydäntä ympäröiviä rasvamassoja ja saada aikaan muutoksia aivojen ja rasvakudoksen aineenvaihdunnassa. Tutkimuksen perusteella liikuntaharjoittelu hyödyttää sekä terveitä että tyypin 2 diabetesta tai sen esiastetta sairastavia henkilöitä. Kovatehoinen HIIT-tyyppinen (high intensity interval training) intervalliharjoittelu saa aikaan nopeamman vasteen kestävyyskunnossa ja vaikuttaa alentavasti aivojen sokeriaineenvaihduntaan kaikilla aivojen alueilla insuliiniresistenteillä henkilöillä, mitä ei ole havaittavissa tasasykkeisen harjoittelun jälkeen. Tutkimukseen osallistuneet harjoittelivat kuusi ohjattua harjoituskertaa, jotka suoritettiin kuntopyörällä. Intervalliharjoittelu koostui 30 sekunnin työjaksoista, joiden välissä levättiin neljä minuuttia, kun taas perinteinen harjoittelu koostui tasaisesta yhtäjaksoisesta pyöräilystä.
Väitöskirjatutkimuksen tekijä LiTM, FM, Sanna Honkala, toteaa: ”Tärkeintä on, että jokainen tunnistaisi itselleen sopivimmat ja motivoivimmat tavat liikkua.”
Lähde: Tampereen yliopisto