Kun kesäloman jälkeen palataan kouluihin ja päiväkoteihin, alkavat myös jokasyksyiset riesat, flunssaepidemiat. Usein tauti käy läpi koko perheen, jolloin sairasteluviikkoja voi kertyä useita. D-vitamiinin käytöllä voidaan vähentää flunssatartuntojen riskiä huomattavasti. D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa myös masennusta.
D-vitamiinia saa myös ravinnosta, mutta harvoin riittävästi. Runsaasti D-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ovat rasvainen kala, kananmuna, metsäsienet sekä D-vitaminoidut maitotuotteet. Luomutuotteisiin ei pääsääntöisesti lisätä D-vitamiinia.
D-vitamiinista löytyy iso valikoima erilaisia ja erimakuisia valmisteita, joista varmasti löytyy mieluinen koko perheelle. Kun vitamiini on helposti nautittava ja vieläpä hyvänmakuinen, tulee se myös otettua joka päivä.
C-vitamiini edistää kasvua sekä luuston ja hampaiden muodostumista. Se edistää myös raudan imeytymistä ravinnosta. Myös C-vitamiini auttaa ylläpitämään vastustuskykyä. C-vitamiinituotteista löytyy monta vaihtoehtoa. Lapsille tarkoitetut monivitamiinivalmisteet sisältävät myös näitä vitamiineja muiden ohella.

Lähde: www.terveyskirjasto.fi